VERGİ 2025-062
İŞLETMENİN MUHASEBESİYLE İLGİLİ OLMAYAN TİCARİ DEFTERLERİN ELEKTRONİK ORTAMDA TUTULMASI HAKKINDA TEBLİĞDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
GENEL OLARAK
“İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ” (Tebliğ)20.09.2025 tarih ve 33023 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
Böylelikle İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ ikinci kez değişmiştir.
Bu Tebliğ ile iki önemli değişiklik yapılmıştır. Yapılan değişiklikle Yönetim kurulu karar defteri tamamen yükümlülük kapsamından çıkarılmış ve yükümlülük kapsamına girdikten sonra Elektronik Defter Sistemi’ne (EDS) geçmek için tanınan süre iki aydan altı aya çıkarılmıştır.
Bu değişikliklerin yürürlük tarihi 20/9/2025’tir.
- Yapılan Değişiklik İle Yönetim Kurulu Karar Defteri Tamamen Yükümlülük Kapsamından Çıkarılmıştır:
“Bu durumda pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterinin elektronik ortamda tutulması zorunludur.”
Yapılan bu değişiklikle Yönetim kurulu karar defteri tamamen yükümlülük kapsamından çıkarılmıştır. Elektronik Defter Sistemi'ne geçmekle yükümlü şirketler yalnızca pay defterleri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterlerini elektronik ortamda tutmakla yükümlüdürler. Yönetim kurulu karar defteri ise ihtiyari olarak Elektronik Defter Sistemi'nde tutulabilecektir. İsteyen şirketler elektronik ortamda, isteyen şirketler fiziki ortamda tutabileceklerdir.
- Yönetim Kurulu Karar Defterinin Yeniden Fiziki Ortamda Tutulması:
- Elektronik Defter Sistemi 'ne Geçmek İçin Tanınan Süre İki Aydan Altı Aya Çıkarılmıştır.
Tebliğin 3. Maddesi ile İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ’in 9 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “iki” ibaresi “altı” şeklinde değiştirilmiştir.
Bu düzenleme ile yükümlülük kapsamına girdikten sonra Elektronik Defter Sistemi'ne geçmek için tanınan süre iki aydan altı aya çıkarılmıştır. Bu doğrultuda, Tebliğin yürürlüğe girdiği 1 Temmuz 2025 itibariyle yükümlülük kapsamına giren şirketler 1 Ocak 2026'ya kadar Elektronik Defter Sistemi'ne geçebilecekler. Böylece, Tebliğin bilinirliğinin olmaması, yapılması gereken işlemlere ilişkin tereddüt yaşanması gibi sebeplerle 1 Eylül 2025 itibariyle halen Elektronik Defter Sistemi'ne geçememiş olan şirketlerin durumu geriye etkili olarak düzelmiştir.
Saygılarımızla.